Tekoälyn eettinen pelikirja 1.0

Tekoälyn eettinen pelikirja 1.0

Rakennustietosäätiön ja A-Insinöörien kokoama tekoälyn eettisen pelikirjan kiinteistö- ja rakentamisalalle. Päivittyvän pelikirjan tarkoituksena on tukea rakennetun ympäristön toimijoita tekoälyn hyödyntämisessä, ja edistää alan kestäviä uusia teknologioita.

Versio: 1.0 / 24.1.2025

Tämä on kiinteistö- ja rakentamisalalle (KIRA-ala) suunnattu tekoälyn pelikirja, jonka tarkoitus on jakaa tietoa tekoälyn vastuullisesta ja eettisestä hyödyntämisestä alalla. Tekoälyn kehitys etenee isoin ja nopein harppauksin ja tutkittua tietoa on vähän saatavilla erityisesti  tekoälyn kehittämiseen toimialalla. Pelikirjan keskeisenä tavoitteena on, että lukija saa perustiedot kehittääkseen tekoälysovelluksia ja hyödyntääkseen tekoälyä omassa toiminnassaan.

Pelikirjan ensimmäisessä versiossa keskitymme erityisesti suunnittelun, konsultoinnin ja projektijohtamisen näkökulmiin. Nostamme pelikirjassa esiin KIRA-alalle relevantteja huomioitavia asioita ja esimerkkejä.  Olemme pyrkineet kokoamaan näkemyksiä siitä, mitä alan asiantuntijan, johto- ja esihenkilön sekä alalla työskentelevän teknologiatoimijan on hyvä tunnistaa tekoälyn hyödyntämisestä toimialalla. Myöhemmin täydennämme pelikirjan sisältöjä mm. KIRA-alan urakoinnin, tuoteteollisuuden ja kiinteistön omistamisen näkökulmilla.

Tekoälyn soveltamiseen on julkaistu useita yleisiä ohjeistuksia eri toimialoille. Haluamme tällä pelikirjalla päästä näistä ohjeistuksista askeleen syvemmälle, tarjoten KIRA-alan toimijoille apua tekoälyn soveltamiseen. Toivommekin, että pelikirjan lukijalle herää tiedonjano  tekoälyn soveltamisesta ja hän inspiroituu keskustelemaan aiheesta verkostonsa kanssa.

Lukijalle

Pelikirja jakaantuu kahteen kokonaisuuteen: KIRA-alan tekoälykehityksen tilannekuvaan sekä viiteen sisältöosaan. Tilannekuvassa määrittelemme, mitä tekoälyllä ja sen eri osa-alueilla tarkoitetaan, mitä on vastuullisen ja eettisen tekoälyn kehitys, sekä avaamme näkymää siihen, miten huomioida tekoälykehitys paikallisesti (lokalisointi). Viiden sisältöosan kautta käymme läpi vastauksia peruskysymyksiin siitä, mitä toimialallamme pitää huomioida tekoälyn eettisestä kehittämisestä, riskeistä, sovellusmahdollisuuksista, tietosuojakysymyksistä sekä käytännön arkea tekoälyn kehittämisessä.

Tavoitteenamme onkin päivittää pelikirjaa oppimiskokemusten myötä tämän pelikirjan ensimmäisen version 1.0 julkaisun jälkeen vuoden 2025 aikana.

Voit edetä pelikirjassa sisällysluettelon, alla olevien kuvakkeiden kautta valitsemaasi aiheeseen. Kaikki sivut pääset lukemaan järjestyksessä sivujen oikeassa  alalaidassa olevien painikkeiden kautta.

Kiitokset

Toivomme, että tekoälyn pelikirjasta on lukijalleen hyötyä. Otamme mielellemme vastaan palautetta sekä kokemuksia pelikirjan aiheista.

Haluamme kiittää hankkeen rahoittajia tämän mahdollistamisesta:

Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton (TT) -säätiö sr, Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry, RIL ry, A-insinöörit ja Rakennustietosäätiö RTS sr

Haluamme kiittää pelikirjan sisältöavussa:

Mika Aho, Datadesign Oy

Roni Blankett, tietosuoja-asiantuntija

Työpajoihin osallistuneet

Haastateltavat

Sparrailijat

 

 

Tekoälyn pelikirjan 1.0 työryhmä

Tommi Arola
Tommi Arola
Tutkimusjohtaja, digitaalinen rakennettu ympäristö
Rakennustietosäätiö RTS
Pieti Marjavaara
Pieti Marjavaara
innovaatiojohtaja
A-Insinöörit
Joonas Lehtovaara
Joonas Lehtovaara
kehityspäällikkö
A-Insinöörit